هنرستان فنی و کشاورزی حضرت ولی عصر( ارواحنا فداه) در سال تحصیلی ۸۱ – ۸۰ اولین دورۀ دانش آموزان خود را پس از پایان امور عمرانی پذیرش کرده و تاکنون ۹ سال تحصیلی خود را پشت سر گذاشته است و در سال تحصیلی جاری، دهمین سال فعالیت خود را پیش رو دارد.

این مجموعه در حدود ۲ هکتار زمین واقع در کیلومتر ۳۴ جاده قدیم قزوین – کرج پذیرای دانش آموزان حدود ۲۰ شهرستان با شهرک و روستا بنام های ناصرآباد، زاغه، حاجی تپه، بهجت آباد، توداران، باقرآباد، جزمه، بیدستان، شریف آباد، کوندج، خاکشان، محمودیان، حصار خروان، پادگان، قدس، آبیک، زیباشهر، و … بوده است. در این مجموعه حدود ۸۰۰ متر مربع ساختمان آموزشی، ۱۲۰۰ متر مربع گلخانه، ۲۴۰۰ متر مربع سوله ( شامل انبار کشاورزی، سالن سرپوشیده ورزشی، کارگاه برق و نهار خوری دانش آموزان)،۳۰۰۰ متر مربع باغ درختان میوه و پسته، ۲۵۰۰ متر مربع باغ انگور و ما بقی زمینهای سرباز ورزشی و فضای سبز احداث شده است. در طول ۸ سال گذشته، دانش آموزان این مجموعه در دو رشته برق صنعتی (الکتروتکنیک) و کشاورزی (کشت گلخانه ای) تحصیل نموده و تاکنون ۲۳۹ نفر فارغ التحصیل که از این تعداد ۱۳۳ نفر در رشتۀ برق و ۱۰۶ نفر در رشته کشاورزی فارغ التحصیل شده اند. گزارش ۹ سال فعالیت آموزشی – پرورشی هنرستان را در ۳ حیطه آموزشی، پرورشی و امور فارغ التحصیلی پی میگیریم:

الف- فعالیتهای آموزشی:

پذیرش دانش آموزان در پایۀ اول در ۳ کلاس صورت گرفته در سال  دوم تعیین رشته نموده و در سال سوم در رشتۀ انتخابی با شرکت در امتحانات نهایی و کنکور فنی حرفه ای فارغ التحصیل می شوند. در طول ۳ سال، کادر آموزشی گزینش شده ای از تهران و قزوین و شهرستانهای تابع، در حال حاضر مشغول فعالیت هستند که با سیاست جایگزینی فارغ التحصیلان دانش آموخته در کادر آموزشی، اداری و اجرایی پیش می رود . به طوریکه در سال تحصیلی جاری انشاء ا… حدود ۱۷ نفر در کادر اداری و اجرایی و حدود ۹ نفر در کادر آموزشی از   فارغ التحصیلان هنرستان مشغول به فعالیت خواهند شد.

دروس فوق العادۀ آموزشی غیر از دروس اجباری برای دانش آموزان پایۀ اول، کلاس خط، املا ، روان خوانی قرآن، احکام و اخلاق می باشد که به این مجموعه در سال تحصیلی جاری کلاس کامپیوتر و کارگاه رباتیک اضافه شده است.

دروس فوق العاده برای پایه های دوم و سوم خارج از دروس اجباری، کلاس های احکام و اخلاق است که کلاسهای کامپیوتر و رباتیک بالاخص برای گروه برق اضافه شده و برای کلاسهای کشاورزی غیر از دروس اصلی، مهارتهای کشت توت فرنگی، تکثیر و پرورش زنبور عسل، پرورش قارچ، تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی و در سال تحصیل جاری، تکثیر گلهای آپارتمانی و شاخه بریده اضافه شده است.

لازم به ذکر است که ساعات فعالیت هنرستان بطور معمول از ۸ صبح الی ۲:۳۰ بعد از ظهر است که متشکل از ۸ ساعت آموزشی به همراه اوقات نماز جماعت و صرف نهار می باشد.

فعالیتهای پرورشی:

فعالیتهای پروشی در سه حیطه گروه تربیت، گروه فوق برنامه و کانون فارغ التحصیلان قابل بررسی است:

۱- گروه تربیت:

گروه تربیت در راستای ارتقاء سطح وضعیت فرهنگی در سه محور والدین، معلمین و کارکنان هنرستان و دانش آموزان فعالیت می کند.

در محور والدین در هر سال تحصیلی با برگزاری بطور میانگین حدود ۱۰ جلسه اولیا در مباحث مختلف و نیز تدوین نشریه ای با عنوان گاهنامه آیین تربیت که تاکنون ۱۹ شماره تقدیم خانواده های گرامی ایشان شده است.

در محور معلمین و کارکنان با تدوین نشریۀ گاهنامه حدیث تربیت سعی بر ارتقاء سطح کیفی معلومات کارکنان و معلمین در مباحث تربیتی، شیوه های کلاسداری و تدریس در موضوع مهدویت پرداخته است که تاکنون ۴۳ شماره از آن در اختیار ایشان قرار گرفته است.

در محور دانش آموزان با برگزاری کلاسهای پرورشی و مراسم عمومی با هماهنگی گروه فوق برنامه اقدام بدین امر می نماید که مشروحاً ذکر خواهد شد.

 

۲- گروه فوق برنامه:

این گروه جهت برنامه ریزی و سازماندهی کلیه ی مراسم اعیاد و سوگواری ها در طول سال تحصیلی و تابستان و برنامه ریزی و اجرای اردوهای مختلف دانش آموزی تشکیل شده است.

بحمد ا… رب العالمین این گروه در سنوات گذشته تاکنون و با حساسیت برگزاری برنامه هایی جهت حفظ و تعظیم شعائر، با هدف تشدید و تثبیت اعتقادات بالاخص اصل ولایت و امامت و بویژه شناخت و ارتباط با حضرت بقیه ا… الاعظم عجل ا… تعالی فرجه الشریف اقدام نموده است. لازم به ذکر است که در سنوات گذشته اردوی مشهد مقدس به قصد زیارت به صورت ثابت برای تمام مقاطع برگزار شده و اردوهایی چون قم، کاشان، اصفهان و کرج برای بعضی دانش آموزان و در بعضی سالها برگزار شده که تحت عنوان جوایز مسابقات فوق برنامه ای می باشد.

ضمناً لازم به ذکر است که بعضی از مراسم فوق در اعیاد و سوگواری ها بصورت عمومی برگزار می شود و از آن جمله:

مراسم هر ساله در شب های قدر، عید غدیر، دهۀ اول محرم، اربعین سید الشهداء علیه السلام، فاطمیه، و مخصوصاً نیمه شعبان که در ۴ سال اخیر به صورت نمایش های عمومی در اماکن مختلف و در چند شب متوالی توسط فارغ التحصیلان و دانش آموزان برگزار شده است. این نمایش ها با عنوان تکیه بر خاکستر یا داستان انار در نیمه شعبان ۱۳۸۵ در ۱۱ شب، نمایش تا یک دلی یا تشرف عطار صابونی با ۸ اجرا در نیمه شعبان ۸۶ و ۸۷ ، نمایش سرود دلها در غدیر ۱۳۸۷ و نمایش زندگی به دو شرط یا داستان تشرف راننده ای در صحرا برای نیمه شعبان ۸۸ جهت اجرا در ۳ مکان برای ۸ اجرا در نیمه شعبان ۱۳۸۸ در حضور حدود ۳۵۰۰ نفر برگزار گردید.

نمایش بیرق ماندگار در فاطمیه ۱۳۸۹ در ۵ شب اجرا گردید و فتنه فراگیر در غیر ۱۳۸۹ در ۵ شب اجرا شد.

۳- کانون فارغ التحصیلان:

کانون فارغ التحصیلان با هدف حفظ ارتباط با فارغ التحصیلان هنرستان جهت رفع مشکلات فرهنگی، علمی و اقتصادی ایشان تأسیس شد که بحمد ا… رب العالمین تاکنون قدمهایی در این راستا برداشته است.

از آن جمله: برگزاری ۲ اردوی زیارتی کاروان فارغ التحصیلان به مشهد مقدس، دعوت و شرکت ایشان در مراسم عمومی در طول سال مانند احیای شب های قدر، عید غدیر، ماه محرم و نیمه شعبان، ارسال پیامک های مستمر در عصر جمعه ها جهت تذکر به وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه با موضوع محبت و انتظار، تدوین و ارسال ۲۲ شماره از نشریه گاهنامۀ ظهور، بکارگیری ایشان برای برگزاری مراسم عمومی  نیمه شعبان، برگزاری جلسات (تاکنون در ۳ مکان که افزایش آن در دستور برنامه است.) معارف، برنامه ریزی جهت تأسیس شرکتهای اقماری تحت پوشش هنرستان در راستای اشتغال و فعالیتهای اقتصادی ایشان.

گفتنی است که در حال حاضر هنرستان حضرت ولی عصر عجل ا… تعالی فرجه الشریف دارای ۷ دوره فارغ التحصیلان برق و کشاورزی می باشد که تعداد افراد این ۸ دوره به حدود ۲۳۳ نفر می رسد. از این تعداد ۱۲۵ نفر در رشته برق و ۱۰۸ نفر در رشته کشاورزی فارغ التحصیل شده اند. از ۱۲۵ نفر فارغ التحصیل رشتۀ برق، حدود ۸ درصد دانشجوی مقطع کارشناسی و حدود ۴۱ درصد در حال تحصیل یا اتمام مقطع کاردانی      می باشند. از تعداد ۱۰۸ نفر فارغ التحصیل رشتۀ کشاورزی، حدود ۶ درصد دانشجوی مقطع کارشناسی و حدود ۳۳ درصد در حال تحصیل یا اتمام مقطع کاردانی می باشند. ضمناً حدود ۲۰ درصد از تعداد کل ۲۳۳ نفر فارغ التحصیلان، در حال خدمت سربازی یا اتمام دورۀ سربازی هستند.

به امید رضایت و تأیید ولی نعمتمان حضرت ولی عصر عجل ا… تعالی فرجه الشریف، از درگاه باریتعالی توفیقات روز افزون خدمتگزاران آستانش را در هنرستان فنی و کشاورزی ایشان خواستاریم. باشد که به دعای آن یگانه منجی دوران در این مکتب خانۀ مهدوی سربازانی مخلص و اصحابی متّقی و شایسته تربیت و به آستان منوّرش تقدیم گردد. ان شاء ا… .